Seuraava työvaihe oli liittää runko ja kori yhteen akselin kanssa. Miten liittää osat toisiinsa ja millä? Minkälaisia vaihtoehtoja meillä oli? Tämä vaihe työstä oli ehdottomasti vaikein mitä itse pyörän valmistuksessa oli. Vaikka olimme ideoineet asiaa paperille jo monta kuukautta, vasta käytäntö toi asian konkreettisesti eteemme ja huomasimme kuinka vaikeaa ja millitarkkaa kaiken sovittaminen yhteen oli.
Linnan Pajan Raimon motto oli: " enemmän hitsausta, vähemmän miettimistä" ja toteutimme tätä mottoa: oli helmpompaa tehdä kevyitä hitsauksia ensin ja sovittaa, kuin olisimme tehneet paperille tarkkoja mittauksia. Muutamia erittäin vaikeita ja jopa dramaattisia hetkiä valmistuksessa oli ja jouduimme todellakin punnitsemaan seuraavia vaiheita.
Olegtron ja taakkapyörän profiili.
Runko ei ole vielä kiinni korissa, mittailimme vaan miltä pyörän profiilin pitäisi näyttää. Solmukohdaksi oli muodostunut liian matala runko.
Prototyyppi "doubledecker" taakalle.
Mahdollisia vaihtoehtoja rungon kiinnitykselle taakkaan.
Keskiakseli johon myöhemmin liitetään custom laipat rungon putkien kiinnitystä varten.
Keskiakselin tukirakenteen, "latikan" poraus. Keskellä olevaan reikään liitetään myöhemmin keskiakseli.
"Latikan" sivuilla oleviin reikiin kiinnitetään korin tukiputket.
Akselin, hylätyn "latikan"ja rakenteen sovittelua.
Keskiakselin rakenne hitsattu ja sovittelu jatkuu.
Hitsaamattoman keskiakselin sovittelua.
Ruuvipenkissä kiinni olevat putket menevät rungon putkiin.
Toinen kuvakulma keskiakselista.
Etupyörän haarukan toinen "jalka" katkaistuna.
Seuraavaksi jalka hitsataan kiinni koriin.
"Stongan" eli ohjaustangon sovittelua.
Hitsaamattomat akselin osat erikseen.
Etupyörien haarukat valmiit.
Hitsarimme Antti käsittelee koria ruostelakalla.
Valmis keskiakseli kiinnitetty rungon putkiin.
Rungon putkien väliin kiinnitetyt metalli "laippa" vahvikkeet.
Olegtron ja laadunvalvonta.
Keskiakseli hitsattuna korin keskiöön.
... ja siis tietenkin hitsasimme korin keskelle
myös tukirakenteen keskiakselia kannattamaan.
Kuvassa näkyy runko ja kori ensimmäistä kertaa yhdistettynä.
Rungon pituus tosin on liian pitkä vielä..
Runko ja kori ensimmäistä kertaa yhdistetty.
Muutamia ongelmia vielä ratkaistavana, kuten rungon pituus, korkeus ja korin kestävyys.
Tässä toinen profiilikuva pyörästä. Huomaa kuinka pitkä rungon pituus on
ja kuinka matalalla polkimet ovat.
Seuraavaksi dramaattinen vaihe jota ennen jouduimme todellakin miettimään...
.. eli jouduimme katkaisemaan rungon keskeltä poikki ja tekemään sen lyhyemmäksi ja nostamaan runkoa ylös, jotta ajomukavuus paranisi ja ohjaustanko olisi lähempänä ajajaa.
Eli tässä kuvassa voit nähdä katkaistun rungon ja miten lähdimme sitä taas kasaamaan.
Tottakai lisää myös vahvikkeita.
Vahvikkeet paikoillaan..
Ensimmäiset korin vahvike prototyyppi putket..
Toinen kuvakulma vahvikkeista.
Emme kuitenkaan päätyneet näihin vahvikkeisiin vaan
vaihdoimme materiaalin kestävämpään lattarautaan.
Vielä kuva katkaistusta ja sittemmin uudestaan liitetystä rungosta.
Testasimme monta tuntia rungon kestävyyttä ja moninkertaiset metallivahvikeet tuntuivat kestävän.
Kesän lopussa raportoimme tarkempia detaileja kestävyydestä.
Tässä kuvassa näkyy uudet korin vahvikeraudat. Taoimme lattaraudasta
sopivan mittaiset vahvikkeet ja kiinnitimme niitä neljä kappaletta koriin, joka kulmaan yhden.
Ensimmäinen taakkapyörä valmis!
Seuraavaksi varustelemme ja teemme tarvittavat kuljetuslaatikot komponenteille,
kolveille, äänentoistolle ja työkaluille sekä maalaamme pyörän.
Paljon on siis vielä tehtävää mutta olemme työryhmän kanssa tyytyväisiä itse pyörään :)
No comments:
Post a Comment